Lasswells formel:
Laswells kommunikationsmodel, som blev udviklet i 1948, kan bruges som en formel for analysen af kommunikationssituationen i en tekst. Hvem er afsenderen, hvad er budskabet, hvilken kanal benyttes, hvem er modtageren og hvilken effekt har det.
Hvem:
Hvem er afsenderen af budskabet? Kan være et reklamefremstød for et nyt produkt.
Hvad:
Hvad er budskabet? Hvad ønsker afsenderen at formidle? Kan typisk være reklame for et bestemt produkt.
I hvilken kanal?
Hvilket medie? TV, bøger, aviser etc.
Hvem er modtageren?
Det kan være en reklame for en ny smartphone som typisk vil henvende sig til de unge,
Med hvilken effekt?
Er der den ønskede effekt? Har budskabet været godt nok? Denne form for kommunikation virker bedst envejs, da modtageren ikke har mulighed for at svare. I en reklame for et produkt i fjernesynet vil denne model være ideel. Man kan desuden manipulere meget med modtageren.
På de sociale medier som facebook og twitter kommer modellen til kort, da de bygger på dialog og tovejskommunikation.
Reflektion:
Denne model kan bruges i samarbejde med kunden for at på produceret et site der henvender sig til lige den specifikke målgruppe. Dvs. det gør mulighederne for at ramme helt præcist en del bedre, da man fra starten kan optimere sin process.
Hvilket medie? TV, bøger, aviser etc.
Hvem er modtageren?
Det kan være en reklame for en ny smartphone som typisk vil henvende sig til de unge,
Med hvilken effekt?
Er der den ønskede effekt? Har budskabet været godt nok? Denne form for kommunikation virker bedst envejs, da modtageren ikke har mulighed for at svare. I en reklame for et produkt i fjernesynet vil denne model være ideel. Man kan desuden manipulere meget med modtageren.
På de sociale medier som facebook og twitter kommer modellen til kort, da de bygger på dialog og tovejskommunikation.
Reflektion:
Denne model kan bruges i samarbejde med kunden for at på produceret et site der henvender sig til lige den specifikke målgruppe. Dvs. det gør mulighederne for at ramme helt præcist en del bedre, da man fra starten kan optimere sin process.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar